Jakie dane sprzedających zbieramy i przekazujemy w związku z unijną dyrektywą DAC7
Dyrektywa DAC7, czyli nowe wyzwania i obowiązki w sektorze e-commerce.
Dyrektywa DAC7 (czyli dyrektywa Rady (UE) 2021/514 z 22 marca 2021 r. zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania) stanowi kontynuację przepisów w dziedzinie współpracy administracyjnej między państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Wprowadza nowe obowiązki sprawozdawcze i rozszerza zakres międzypaństwowej wymiany informacji podatkowych. Dyrektywa nie wprowadza żadnego nowego podatku.
Kogo i czego dotyczy Dyrektywa DAC7
Przepisy dyrektywy DAC7 są adresowane głównie do operatorów platform cyfrowych, którzy umożliwiają sprzedawcom korzystanie z ich interfejsów w celu dotarcia do klientów i realizacji sprzedaży towarów oraz określonych usług. Nowe obowiązki sprawozdawcze dotyczą wyłącznie operatorów platform ułatwiających dokonywanie sprzedawcom następujących czynności:
Na czym to polega
Obowiązki wynikające z dyrektywy DAC7 dotyczą zarówno sprzedających z kontem firmowym, jak i zwykłym.
Wymagania te nie dotyczą kupujących. Nie będziemy przekazywać organom podatkowym szczegółów zamówienia.
Od 1 lipca 2024 – gdy ustawa wejdzie w życie – będziemy mieć obowiązek zbierania, sprawdzania i przekazywania Twoich danych do organów podatkowych.
Raporty będziemy przekazywać co roku. Pierwszy raport obejmie okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 oraz od 1 stycznia do 31 grudnia 2024. Przy sprawdzaniu limitu bierzemy pod uwagę liczbę transakcji i wartość sprzedaży na Twoim koncie.
Zgodnie z dyrektywą DAC7 i projektem polskiej ustawy, będziemy raportować informacje o Tobie, jeśli w danym roku kalendarzowym:
Co to dla Ciebie oznacza
Jeśli przekroczysz którykolwiek z limitów poinformujemy cię o tym fakcie i poprosimy o brakujące dane, uzupełnij je lub zaktualizuj maksymalnie w ciągu 30 dni na swoim koncie lidero.
Jak Cię poinformujemy:
Niedopełnienie obowiązków przez użytkownika lidero
Zgodnie z obecnym projektem ustawy implementującej przepisy dyrektywy DAC7 w Polsce, raportujący operator platformy ma obowiązek zwrócić się do sprzedawcy o informacje najpóźniej w dniu, w którym sprzedawca spełni warunki kwalifikujące go jako aktywnego sprzedawcę. Jeśli sprzedawcy nie będą współpracować w zakresie obowiązków nałożonych na operatorów platform, operatorzy będą zobowiązani wstrzymać wypłaty wynagrodzenia za transakcje dokonane za pośrednictwem platformy do momentu uzyskania niezbędnych danych. W przypadku braku możliwości uzyskania tych informacji, operatorzy będą musieli zablokować sprzedawcy wypłatę środków oraz możliwość dalszej sprzedaży.
Obowiązki i wyzwania wynikające z dyrektywy DAC7
Podstawowym obowiązkiem wynikającym z dyrektywy DAC7 będzie raportowanie wynagrodzeń uzyskiwanych przez sprzedawców, a także dodatkowych danych dotyczących zarówno sprzedawców, jak i nieruchomości wykorzystywanych do najmu.
W konsekwencji, operatorzy platform będą zobowiązani do dopełnienia procedur należytej staranności w weryfikacji sprzedawców oraz dostosowania swoich systemów w celu pozyskania odpowiednich danych wymaganych dla prawidłowej realizacji nowych obowiązków sprawozdawczych. Ponadto, operatorzy platform będą musieli skutecznie komunikować poszczególnym sprzedawcom konieczność przekazywania określonych danych oraz na bieżąco je od nich pozyskiwać. W praktyce, przygotowania do spełnienia tych obowiązków wymagają od operatorów platform dostosowania wewnętrznych systemów i regulaminów, a także stworzenia nowych rozwiązań np. w zakresie ochrony danych osobowych.
Zgodnie z aktualnym projektem ustawy, która ma w Polsce implementować przepisy dyrektywy DAC7, raportujący operator platformy ma obowiązek wystąpić o informacje do sprzedawcy najpóźniej w dniu spełnienia przez tego sprzedawcę warunków uznania go za aktywnego sprzedawcę. Jeżeli sprzedawca nie przekaże wymaganych danych, operator platformy będzie zobowiązany do wstrzymania wypłaty wynagrodzenia sprzedawcy, a w przypadku, gdy okaże się to niemożliwe, nawet zablokowania konta takiego użytkownika celem uniemożliwienia mu dokonywania transakcji.
Jakie dane będziemy zbierać i przekazywać
1. Jeśli jesteś osobą fizyczną, prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, czy też występujesz jako osoba prywatna – będziemy mieć obowiązek zbierania i przekazywania następujących danych:
Dane osobowe:
wartość przychodu ze sprzedaży, wypłaconego lub uznanego w każdym kwartale okresu sprawozdawczego
liczba transakcji, za które wynagrodzenie zostało wypłacone lub uznane
składki, prowizje lub podatki zatrzymane lub pobrane przez lidero
Dane dotyczące rezydencji podatkowej
państwo, w którym sprzedający jest rezydentem podatkowym.
2. Dla osób prawnych, jednostek organizacyjnych bez osobowości prawnej oraz porozumień prawnych, w tym spółek, fundacji i trustów, wymagane będą następujące dane:
Dane firmowe:
Dane finansowe:
identyfikator rachunku bankowego
imię i nazwisko albo firmę właściciela rachunku finansowego, na który jest wypłacane wynagrodzenie lub na poczet którego jest ono uznawane – w przypadku gdy imię i nazwisko lub firma sprzedającego są inne niż właściciela rachunku
Dane dotyczące sprzedaży na lidero:
wartość przychodu ze sprzedaży, wypłaconego lub uznanego w każdym kwartale okresu sprawozdawczego
liczba transakcji, za które wynagrodzenie zostało wypłacone lub uznane
składki, prowizje lub podatki zatrzymane lub pobrane przez lidero.
Dane dotyczące rezydencji podatkowej:
państwo, w którym sprzedający jest rezydentem podatkowym.
Wyrażam zgodę na:
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich, aby poprawić działanie LIDERO. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Użytkownicy: LIDERO, Google Analytics.
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, służą także do wyświetlania reklam LIDERO na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Użytkownicy: LIDERO.
Pliki cookies konieczne do prawidłowego lub zoptymalizowanego działania LIDERO oraz poprawnego działania usług.
Twoje wybory plików cookies wyrażone po zalogowaniu się do serwisu są przypisywane do konta LIDERO i zostaną zapamiętane również w przypadku, gdy będziesz logować się na konto z innego urządzenia lub przeglądarki.
Potwierdź poniżej odbiór przesyłki i zgodność lub
niezgodność towaru z zamówieniem.
Dzięki tej operacji odblokujesz też wypłatę środków za Twoje zamówienie
sprzedawcy zablokowane przez LIDERO PROTECT.